o projekcie iDiaGaSys

Kierownik projektu
dr hab. inż. Anna Timofiejczuk, prof. PŚ

Kierownik B+R
dr inż. Sebastian Rzydzik

Numer projektu/umowy
POIR.04.01.01-00-0054/19

Źródło finansowania
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój oraz Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM Spółka Akcyjna. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: 4/4.1.1/2019 w ramach wspólnego przedsięwzięcia INGA. 

Data rozpoczęcia:  2021-04-01

Data zakończenia:  2023-12-31

Wartość projektu:  15 490 000,00 PLN

Dofinansowanie z GAZ-SYSTEM S.A.:  7 048 982,00 PLN

Wykonwacy
Politechnika Śląska, Gliwice (lider)
Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy, Kraków (konsorcjant)
TechnoVis sp. z o.o., Olsztyn (konsorcjant)
Vortex sp. z o.o., Gdańsk (konsorcjant)


Opis
Dynamiczny wzrost zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce powoduje konieczność rozbudowy sieci gazowej. Infrastruktura przesyłowa wymaga stałej kontroli i sprawdzania otoczenia, w jakim się znajduje. Większa liczba gazociągów oznacza zatem zwiększone działania eksploatacyjne, w tym zapotrzebowanie na mobilne i zdalne systemy monitorujące pracę sieci przesyłowej gazu ziemnego. 

Celem projektu jest opracowanie bezinwazyjnego systemu pozwalającego na diagnozowanie szczelności gazociągów. Definiując obszar badań – gazociągi rozciągają się na większości obszaru Polski – przyjęto założenie, że zadanie byłoby realizowane przez system składający się z podsystemu powietrznego – śmigłowca załogowego z zamontowanym spektroradiometrem podczerwieni oraz polegałoby na zaimplementowaniu metod analizy danych hiperspektralnych umożliwiających wykrycie obecności metanu. Spektroradiometr podczerwieni wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem do wykrywania metanu, umieszczone będą na podwieszanej pod śmigłowiec, platformie stabilizacyjnej. Elementem podsystemu powietrznego, poza aparaturą badawczą, będzie moduł planowania misji pomiarowej w postaci zainstalowanego na pokładzie śmigłowca zestawu obliczeniowo-rejestrującego dane pomiarowe. Z kolei podsystem naziemny składać się będzie z modułu analitycznego danych hiperspektralnych, modułu do zarządzania, przetwarzania i przechowywania danych z nalotów inspekcyjnych oraz generowania raportów z inspekcji.

Należy przy tym podkreślić, że niezależnie od wyżej opisanego systemu, w ramach projektu zostanie zbudowany poligon doświadczalny pozwalających na zasymulowanie nieszczelności gazociągu na potrzeby badań realizowanych przez platformę powietrzną.

Możliwości aparatury badawczej zamontowanej na śmigłowcu oraz specjalistycznego oprogramowania naziemnego pozwolą także na monitorowanie innych zagrożeń potencjalnie występujących w rejonach gazociągów przesyłowych. Zadanie to będzie realizowane przez automatyczną interpretację danych z map środowiskowych (ortofotomap), realizowanych równolegle z monitorowaniem szczelności gazociągów przez platformę powietrzną.